ماهیت متروی ورامین- تهران هیچ تغییری پیدا نکرده است/ خط جدید به مترو جوانمرد متصل خواهد شد

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک: آنچه که الان اجرا می شود همان پروژه مترو است و در ماهیت پروژه هیچ تغییری ایجاد نشده؛ ولی راه آهن می گوید من قطار حومه ای ایجاد می کنم و مسئول مترو نیستم، یعنی پروژه همان پروژه مترو است؛ ولی مجری و صاحب آن راه آهن است.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ورامین ما در رابطه با خط ریلی تهران-ورامین اظهار داشت: خدمات ریلی تهران به قرچک، ورامین و پیشوا در ابتدا قطار حومه ای بود، یعنی بنابر این بود که این ریل گذاشته شود، مسافرهای پیشوا، ورامین و قرچک سوار قطار شوند و در ایستگاه راه آهن تهران پیاده شوند، یعنی همین ریل باسی که الان وجود دارد؛ این طرح اولیه بود.

وی تصریح کرد: بعد که دولت آقای احمدی نژاد آمد ماهیت پروژه را تغییر داد و آن را به مترو تبدیل کرد؛ یعنی گفت باید مترو احداث شود، ۵ ایستگاه و دو خط ریل داشته باشد و مسافرین به شبکه مترو تهران وصل شوند، این پروژه مصوب شد، تلاشی بود که ما کردیم و دولت را متقاعد کردیم که مترو باید اجرا شود و نهایتا تصویب شد و بنابر این شد که پروژه با این شرایط اجرا شود و مسافرین ما را هم به ایستگاه جوانمرد قصاب وصل کند. مجری پروژه هم مترو تهران شد؛ یعنی مترو تهران فقط مجری بود.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک عنوان کرد: این پروژه شروع به اجرا شد و تا حدود ۳۰ درصد هم کار پیش رفت تا اینکه دولت جدید روی کار آمد، آقای آخوندی شد وزیر راه و شهرسازی و علیه مترو تهران به دادگاه شکایت کرد، گفت مترو تهران یک موسسه عمومی غیردولتی است که آمده در حریم راه آهن ما و دارد ریل گذاری می کند، ایستگاه می سازد و این خلاف قانون است، چون حریم راه آهن ملک دولت است. یک نهاد غیردولتی نمی تواند بیاید در اینجا مستحدثات بسازد، نهایتا دادگاه به راه آهن و دولت رای داد و به همین جهت مترو تهران خلع ید شد.

نقوی افزود: دولت جدید گفت اگر مترو می خواهد بیاید مترو بسازد برود مسیر دیگری را انتخاب کند، تملک کند، طراحی کند و انجام بدهد، اما ما راه آهنیم و فقط می توانیم قطار حومه ای اجرا کنیم، نمی توانیم اجازه بدهیم که یک شرکت غیردولتی بیاید در حریم راه آهن مترو ایجاد کند. بین ما و وزارت راه و شهرسازی اختلاف ایجاد شد به همین جهت بنده به عنوان نماینده مردم وزیر راه را تحت فشار قرار دادم که بالاخره تکلیف ما را روشن کند، ایشان هم با حضور بنده، استاندار تهران، مدیر عامل راه آهن و مدیر عامل وقت مترو جلسه ای تشکیل داد، صورت جلسه آن هم موجود است.

وی گفت: در آن جلسه توافق شد که همان پروژه مترو را راه آهن اجرا کند، یعنی در ماهیت مترو هیچ تغییری ایجاد نشده، هم ایستگاه ها ساخته شود هم دو خط ریل گذاشته شود و هم قطار برقی باشد و هم اینکه ما را به جوانمرد قصاب و شهرری و متروی تهران وصل کند. این صورت جلسه در سال ۹۵ انجام شده همه آن را امضا کرده اند و موجود است. پس الان آنچه که دارد اجرا می شود همان پروژه مترو است که قرار بود مترو تهران اجرا کند و در ماهیت پروژه هیچ تغییری ایجاد نشده؛ ولی راه آهن می گوید من قطار حومه ای ایجاد می کنم و مسئول مترو نیستم، یعنی پروژه همان پروژه مترو است؛ ولی مجری و صاحب آن راه آهن است.

نماینده مردم ورامین در پاسخ به خبرنگار ورامین ما مبنی بر اینکه آیا اظهارات رئیس شورای شهر ورامین با این عنوان که در این پروژه روزانه دو مرحله خدمات رسانی انجام می شود و راه آهن اعلام کرده که اگر قطار سریع السیر می خواهد بیاید باید خط حومه ای خالی شود قطار سریع السیر حرکت کند و بعد قطار حومه ای بیاید، خاطر نشان کرد: نه اصلا این طور نیست، دو خطی که مربوط به این پروژه است به جوانمرد قصاب و شهرری متصل می شود؛  فاز اول که الان آقای نوبخت آمده بازدید کرده و اعتبار گذاشته و باید اجرا شود، پیشوا، ورامین، قرچک و تهران است. حال این قطار کی می خواهد به مشهد برسد من نمی دانم، اصلا این پروژه است که می خواهد برسد؟ آن زمان چه قطارهایی می خواهند از این استفاده کنند؟ این که الان اصلا قابل گفت و گو نیست، وقتی اجرا نشده عملیاتی نشده ما بیاییم مطرح کنیم؟

نقوی تصریح کرد: این پروژه پروژه خدمت رسانی به مردم ورامین و قرچک و پیشوا است و فاز اول آن از پیشوا شروع می شود و تا تهران ادامه دارد، همین فاز قرار است که تکمیل شود، این مبلغی هم که گذاشته می شود برای همین فاز است و بعد از افتتاح هم همان پروژه ای که مترو قرار بود افتتاح کند عملیاتی می شود.

وی در رابطه با ساعت حرکت قطارها گفت: مطابق برنامه ای که دارد و در پیک جمعیتی یک ربع به یک ربع و زمانی که پیک نیست نیم ساعت بار قطار رفت و آمد می کند و کلا به این صورت است که با جمعیت خودشان را هماهنگ می کنند.

نماینده مردم ورامین با اشاره به افتتاح پروژه ای با عنوان قطار حومه ای گرمسار تهران در سمنان در زمان انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آن کار یک نمایش بود، چون فاز دوم این پروژه تا گرمسار است اما تا گرمسار همان قطار ریل باس استفاده می شود، در واقع ریل باس از گرمسار شروع می شود و ارتباطی با این پروژه ندارد، آن یک پروژه ریل باس است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *