پایگاه خبری ورامین ما
  • کد خبر : 69317
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : ۱۴ بهمن, ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
  •   

    رسانه به روش BBC/ حرفه‌ای‌هایی که فیلم تبلیغاتی روحانی را پخش کردند

    رسانه انگلیسی BBC سالهاست با نقاب تلاش برای حرفه‌ای‌گری و بیطرفی!اما منافع یک جریان سیاسی خاص در داخل و حامیان خارجی آن را پیگیری می‌کند.   مجله فارس پلاس: شبکه خبری BBC یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های غربیست که چندین دهه با تمرکز خاصی درباره ایران فعالیت می‌کند. از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ گرفته تا انقلاب […]

    رسانه انگلیسی BBC سالهاست با نقاب تلاش برای حرفه‌ای‌گری و بیطرفی!اما منافع یک جریان سیاسی خاص در داخل و حامیان خارجی آن را پیگیری می‌کند.

     

    مجله فارس پلاس: شبکه خبری BBC یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های غربیست که چندین دهه با تمرکز خاصی درباره ایران فعالیت می‌کند.

    از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ گرفته تا انقلاب اسلامی و ۴۰ سال عمر نظام جمهوری اسلامی ایران…

    درباره BBC واگویه‌ها و گفته‌های زیادی وجود دارد. عده‌ای آنرا تأثیرگذار می‌دانند و کسانی هم معتقد به این مسئله نیستند.

    بی‌بی‌سی اما همواره به دنبال آمال خود بوده است. آمال و اهدافی که گاه حرفه‌ای و گاهی بصورت آماتور و پراشتباه پی گرفته شده‌اند. با  نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید آنچه که عملا برای BBC اهمیتی نداشته؛ حرفه‌ای‌گری و شعور مخاطب بوده و به جایش، این اهداف راهبردی دشمنان مردم ایران بوده که دائما توسط این رسانه انگلیسی پمپاژ می‌شده است.

    *تبدیل «تروریست‌ها» به پیکارجویان به روش حرفه‌ای_یواشکی

    مثلا بی‌بی‌سی فارسی در طول جنگ سوریه همواره تلاش داشت تا از به‌کار بردن لفظ «تروریست» برای تکفیری‌ها طفره برود و به جای از آن واژه‌هایی مثل «شورشیان»، «شبه نظامیان» و «پیکار جویان» استفاده کند.

    جالب آنکه BBC در این زمینه حتی متن اخبار واصله از منطقه غرب آسیا را نیز تغییر می‌داد، کلمه تروریست را در متن اخبار حذف می‌کرد و به جای آن عبارت‌هایی مثل «پیکارجو» را قرار می‌داد.

    بی‌بی‌سی در این زمینه حتی توضیحاتی را هم به مخاطبان خود ارائه می‌داد!

    «صادق صبا» رئیس بخشی فارسی BBC در این زمینه طی یادداشتی گفته بود:‌ «ما در بی بی سی اگر از صفاتی مثل تروریست استفاده کنیم در واقع وارد موضع گیری سیاسی می شویم و جهت گرفتن کاملا بر خلاف سیاست رسانه ای بی بی سی است… بی بی سی برای پرهیز از پیچیدگی هایی که عنوان تروریسم دارد و برای اجتناب از وارد شدن در موضعگیری های سیاسی و قضاوت های ارزشی و حفظ اعتبار خود به عنوان یک رسانه دقیق، بی‌طرف و جهانشمول اصرار دارد که از عنوان تروریسم پرهیز کند.»

    اما این تمام ماجرا نیست. رسانه بی‌بی‌سی به مرور و با مفتضح شدن بیشتر تکفیری‌های سوریه و محرز شدن پایان داعش در منطقه غرب آسیا؛ چندیست که دیگر در اخبار واصله دست نمی‌برد و نسبت به اطلاق لفظ «تروریست» به تکفیری‌ها رواداری می‌کند.

    این رسانه که تا پیش از این هرگز از لفظ تروریست‌ها استفاده نمی‌کرد؛ مثلا در جریان حمله موشکی سپاه پاسداران به مقرّ فرماندهی تروریست‌ها در دیرالزّور؛ دیگر به متن خبر دست نزد و صراحتاً و اگرچه حتی داخل گیومه اما نوشت:

    «سپاه پاسداران ایران اعلام کرده که “تروریست‌های تکفیری” را در دیرالزور، واقع در شرق سوریه، هدف حمله موشکی قرار داده است.»

    کلمه «تروریست» حالا به بخشی از ادبیات رایج BBC تبدیل شده و اگرچه گردانندگان این رسانه هنوز هم مدعی‌اند که به هیچکس تروریست نمی‌گویند اما بی‌ارزش شدن گروه‌های تکفیری سوریه برای رسانه بریتانیایی و رواداری لفظ تروریست برای آنها هم دیگر یک امر پنهان نیست.

    *حرفه‌ای بودن برای عربیزاسیون «خلیج فارس»/ رسانه فارسی‌زبان علیه فارس‌ها

    بی‌بی‌سی فارسی در زمینه علائق ملی ایرانیان نیز کارنامه روشنی ندارد.

    مسئله ایجاد تزاحم برای نماد «خلیج فارس» یکی از جدی‌ترین منصه‌هایی است که این رسانه شکست خود را در آن به رخ کشیده است.

    بی‌بی‌سی اگرچه تلاش می‌کند خود را حامی نام خلیج فارس نشان دهد و در مواردی حتی اخباری را درباره عدم استفاده مقامات کاخ سفید آمریکا از عبارت «خلیج فارس» منتشر کرده اما در عین حال تاکنون چندین مرتبه تلاش کرده است تا از عبارت «خلیج عربی» نیز استفاده کند.[۱]

    این رسانه همچنین در مواردی با حذف کلمه فارس از عبارت «خلیج فارس» به ذکر نام «خلیج» بسنده کرده است.

    BBC فارسی همچنین در مقطعی دیگر، جنایات گروهک تروریستی جیش‌العدل علیه مرزبانان کشورمان و حملات کور آنها را «پاسخی به جنایت‌های سپاه پاسداران» عنوان کرد.

    ادعای جنایت درباره سازمانی که مردم ایران می‌دانند در خط مقدم حفظ امنیت و مبارزه با تروریست‌های منطقه‌ای قرار دارد و همزمان پرونده‌ای گشاده در رسیدگی به آلام زلزله‌زدگان و مسئله مهم محرومیت‌زدایی دارد.

    *حرفه‌ای‌گری با طعم بی‌صداقتی/ وقتی BBC خرابکاری و دروغگویی را مجاز می‌داند/ نقشی بی‌بی‌سی در «یک کودتای خیلی بریتانیایی»

    رسانه انگلیسی که موضوع بحث ماست در ماجرای بی‌صداقتی با مردم نیز ید طولایی دارد.

    در حافظه تاریخی مردم ایران BBC بعنوان «عامل انگلیسی» شناخته می‌شود.

    «کودتای ۲۸ مرداد» یکی از آشکارترین منصه‌هایی است که نقش BBC در آن هیچگاه از خاطره ایرانیان پاک نخواهد شد.

    یکی از رسانه‌های کشورمان در این زمینه طی گزارشی می‌نویسد: با آغاز جنبش ملی شدن صنعت نفت، بی بی سی بر اساس مصالح ملی انگلیس، به طور آشکار با سیاست‌های دولت انگلیس همراه شد. نخست با تهیه‌ گزارش‌ها و تفسیرهایی در ارایه تصویر مثبت از کارنامه شرکت نفت انگلیس و ایران و سپس در همگامی کامل با دولت لندن برای مقابله با ملی شدن صنعت نفت ایران نقش آفرینی کرد. پرده‌ آخر نمایش بی بی سی فارسی نیز، همکاری مستقیم این شبکه در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی حکومت دکتر مصدق بود.

    در این کودتا که به شکست نهضت ملی نفت منجر شد، طراحان آن در خارج از مرزهای ایران با رهبران کودتا در داخل کشور از جمله «شاپور ریپورتر» قرار گذاشتند که در نیمه‌ شب ۲۴ مرداد ۱۳۳۲ با شنیدن پیام رمز «اکنون ساعت دقیقا ۱۲ نیمه شب است» از رادیو بی بی سی عملیات کودتا و براندازی دولت مصدق تحت عنوان عملیات آژاکس را کلید بزنند.

    همکاری بی بی سی با شرکت نفت و وزارت خارجه انگلیس در طول سال­ های جنبش ملی شدن صنعت نفت ادامه داشت و در چند مرحله از طریق ارسال کد در لابه ­لای اخبار و برنامه­ های فارسی و انگلیسی به مخالفان جنبش ملی شدن نفت و یا ماموران بریتانیایی کمک کرد.

    اگر چه «صادق صادق نژاد» معروف به «صادق صبا» روزی در برنامه­‌ای به مناسبت هفتادمین سالگرد افتتاح بی بی سی موضوع دخالت انگلیس و رسانه دولتی آن در کودتای ۲۸ مرداد را منکر شده بود؛ اما بعدها مشخص شد که ادعای صبا غلط بوده است. زیرا این رسانه دولتی انگلیس به دخالت و طرحی ریزی کودتا اعتراف کرد و مشخص شد پرده آخر نمایش همگامی بی­ بی­ سی فارسی با دولت بریتانیا علیه ملی شدن نفت در ایران، در همکاری مستقیم این شبکه در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی حکومت مصدق تبلور یافت.

    ماجرای اعتراف BBC به دخالت در کودتای ۲۸ مرداد این گونه بود:

    شبکه چهار رادیوی بی بی سی در روز ۲۲ آگوست ۲۰۰۵ برنامه ­ای از سری برنامه­ های موسوم به «داکیومنت/ سند» با عنوان «یک کودتای خیلی بریتانیایی» پخش کرد. در این برنامه که توسط «مایک تامپسون» مجری و برنامه‌ساز شناخته شده این شبکه تولید شد و بعدا چندین جایزه رسانه ­ای هم دریافت کرد، تصریح شد قبل از کودتا گوینده خبر بی بی سی فارسی با اعلام جمله «اکنون ساعت دقیقا ۱۲ نیمه شب است» به جای جمله همیشگی «اکنون ساعت ۱۲ نیمه شب است» پیامی رمزی به شاه و همراهانش برای اطمینان بخشیدن به آنان و نشان دادن آمادگی لندن برای عملیات کودتا دادند.

    بدین ترتیب BBC فارسی ناچار شد به این حقیقت تلخ اعتراف کند و در فیلم مستندی که به مناسبت کودتای ۲۸ مرداد توسط این شبکه‌ فارسی ‌زبان پخش شد، برای نخستین بار به نقش بی بی سی به عنوان بازوی پروپاگاندای دولت انگلیس در ایران و ایجاد کودتا برای براندازی دولت دکتر مصدق اعتراف کرد.

    راوی این برنامه در سخنانی تصریح کرد: «دولت انگلیس از رادیوی فارسی‌ BBC برای پیشبرد پروپاگاندای خود علیه مصدق استفاده کرد و مرتبا مطالبی بر ضد مصدق از این شبکه­ ی رادیویی پخش می‌شد، به حدی که کارکنان ایرانی رادیوی فارسی ‌زبان بی.‌بی.‌سی به خاطر این حرکت دست به اعتصاب زدند.»

    بدین ترتیب در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سرلشکر زاهدی با پشت­گرمی آمریکا و انگلیس و حمایت­ های رسانه­ ای BBC توانست با محاصره خانه مصدق، نخست وزیر ایران و اشغال مکان­‌هایی چون رادیو، دولت مصدق را سرنگون کند.[۲]

    حمایت از حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه غرب آسیا نیز مکانی است که ردّ‌ پای BBC همیشه در آن دیده می‌شود.

    از مصاحبه رسمی با تروریست‌های گروهک ریگی تا انتشار اخبار مربوط به فعالیت‌های نحله‌های تکفیری_تروریستی در شرق ایران.

    حضور صادق صبا مدیر وقت بی‌بی‌سی فارسی در برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های تجزیه‌طلب کرد، مصاحبه با سران گروهک‌های تجزیه‌طلبی مثل حزب دموکرات و… نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که نام بی‌بی‌سی را در فهرست ابزارهای بریتانیا برای تجزیه منطقه «غرب آسیا» ثبت کرده است.[۳]

    جالب آنکه در وَرای این فعالیت‌ها، BBC همچنان تأکید دارد که به کسی لفظ «تروریست» را اطلاق نمی‌کند تا دچار جانبداری نشود!

    *منافع مشترکی که BBC با «جریان سیاسی خاص» دارد/ حرفه‌ای‌هایی که فیلم تبلیغاتی روحانی را پخش کردند!

    در این پرونده قطور البته باید به ماجرای منافع مشترک بی‌بی‌سی و اصلاح‌طلبان نیز نگاه ویژه داشت.

    نگاهی خاص که از قِبَل آن حقایق زیادی آشکار می‌شود.

    حمایت بی‌بی‌سی فارسی از طرح بزرگ اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ سرّ مکتومی نیست که کسی از آن بیخبر باشد.

    یکی از بارزترین عرصه‌هایی که بی‌بی‌سی برای حمایت از جریان فتنه وارد عمل شد و هرآنچه را که در توان داشت انجام داد تا هدفی که جریان سیاسی خاص در ایران دنبال می‌کرد، محقق شود؛ اما نشد.

    پروژه‌ای که البته با عملگری کارمندانی صورت می‌گرفت که خود زمانی بعنوان روزنامه نگاران اصلاح‌طلب شناخته می‌شدند اما امروز در بی‌بی‌سی روزگار می‌گذرانند.

    BBC که پس از سال ۸۸، هرساله و به بهانه فتنه‌گران محصور و… برای آن فتنه بزرگ سالگرد برگزار می‌کند چندسال قبل و در یکی از همین یادمان‌ها طی گزارشی نوشت: «با فروکش کردن امواج جنبش سبز، رفته رفته روشن می‌شود که این جنبش عملاً به اهداف ادعایی خود نرسیده است.»[۴]

    همسانی مباحث مورد علاقه اصلاح‌طلبان و رسانه BBC شواهدی بیش از این هم دارد که بارها در متون این رسانه انگلیسی مورد اشاره قرار گرفته‌اند.

    از چرایی اصلاح‌طلب نشدن کابینه آقای روحانی در دولت دوازدهم گرفته تا انتقاد از عدم حضور وزیر زن در کابینه و البته سکوت در مقابل این حقیقت که اصلاح‌طلبان با اینکه توان و امکانش را داشتند اما برای تهران یک شهردار زن انتخاب نکردند.

    بی‌بی‌سی فارسی حتی در مقطعی صراحتا معترض روحانی شد تنها به این دلیل که چرا در ایام دولت دوازدهم، موضع‌گیری اصلاح‌طلبان پیرامون کابینه را «کم‌اهمیت» جلوه داده است؟!

    در عین حال، لازم به توضیح است که شیفت گفتمانی بی‌بی‌سی از سمت موافق برخی فعالیت‌های دولت آقای روحانی (که زمانی مورد حمایت‌های پرطمطراق اصلاح‌طلبان قرار داشت)به سمت مخالف؛ نیز به نظر پی‌گیرنده یکی دیگر از منصه‌های منافع مشترک این رسانه با اصلاح‌طلبان و در چارچوب پروژه «عبور از روحانی» است.

    چه اینکه در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ به گواه رسانه‌های کشورمان،‌ روزی نبود که BBC فارسی گزارشی را در حمایت از روحانی و تخریب ضمنی رقبای او منتشر نکند.

    «مسعود بهنود» از کارشناسان ارشد بی‌بی‌سی فارسی هم زمانی در پیشاانتخابات طی اظهاراتی گفته بود:‌ «لازم میدانم به بزرگورانی که نظر میدهند پیروزی روحانی قطعی است بگویم اصلا چنین فکر نمی کنم و احتمال دور ۲ و باخت زیادست. حرکت بزرگ لازم است.»[۵]

    جالب است که بی‌بی‌سی در جریان انتخابات ۹۲ هم حرفه‌ای‌گری و بیطرفی عجیبی که ادعا می‌کند را نیز کنار گذاشت و صراحتاً به حمایت از رئیس‌جمهور روحانی پرداخت.

    علیرضا زاکانی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی زمانی در اشاره به همین حمایت به روحانی کنایه زده و گفته بود:‌ آقای رئیس‌جمهور آیا از خود نمی‌پرسد که چرا در سال ۹۲ و در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی، BBC  فارسی اقدام به پخش فیلم تبلیغاتی ایشان و تبلیغ برای ایشان کرد؟ آیا آقای موسوی که رادیو اسرائیل در سال ۸۸ برایش تبلیغ کرد و پس از انتخابات هم از مدعیان سرسخت تقلب و همصدا با ایشان بود، به گفتمان خود مشکوک نیست؟[۶]

    ***

    ۱_https://www.aparat.com/v/DbMWe/%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%81_%D9%86%D8%A7%D9%85_%26laquo%3B%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC_%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%26raquo%3B_%D8%AF%D8%B1_BBC

    ۲_http://www.iribnews.ir/fa/news/1257730

    ۳_https://www.aparat.com/v/Emw9s

    ۴_mshrgh.ir/427112

    ۵_mshrgh.ir/716470

    ۶_http://www.seratnews.com/fa/news/318756

    انتهای پیام/

    برچسب ها : #خبرهای ورامین, , فرمانداری ورامین, شهرداری ورامین, نماینده مردم ورامین , مجلس شورای اسلامی , مترو ورامین ,قطار ورامین , بین الملل #ورامین ما,#میدان میوه و تره بار ورامین
  • تقویم شمسی

    خرداد ۱۳۹۷
    ش ی د س چ پ ج
        اردیبهشت »
     12345678910111213141516171819202122232425262728293031